NIHONGO@HIRO

Together, Learn Japanese!!

きのうは あめでした/ it was rain.

あめ

 

means "rain" as noun.

 

あめでした

 

means "was rain.". "でした" is the past tense form of "です". "あめ" is a noun, so you can just connect with "です" or "でした" to make sentence.

 

きのう

 

means "yesterday".

 

きのうは あめでした

 

means "it was rain.".

 

さむい

 

means "cold", which is i-adjective.

 

さむいです

 

when you make sentence in present tense with i-adjective. it's ok to connect simply with "です". However, when you make it in past, you need to do differently, it's ....

 

さむい+かったです。

さむ  かったです。

さむかったです。

 

remove "い" from the i-adjective, and put "かったです" after it. "さむかったです" means "It was cold.".

 

きのうは さむかったです。

 

means "Yesterday, it was cold."